bokisan

Alla inlägg den 2 januari 2011

Av Paula - 2 januari 2011 23:59

I morgon väntar en bokdag för mig. Några koppar med te och några bra böcker ska man aldrig underskatta. Bäst att skynda sig innan skolan drar med oss innanför väggarna igen.  

Av Paula - 2 januari 2011 19:39

" Det finns inga oskyldiga. Det finns bara olika grader av ansvar."

Lisbeth Salander

Flickan som lekte med elden


Av Paula - 2 januari 2011 17:43

Ett till formulär. Från samma ställe.


1. Favoritbok i barndomen?
Sune böckerna.
2. Vad läser du just nu?
Sista kent-sagan (läkaren),Höstoffer, Lyssnar på Luftslottet som sprängdes m.m.m
3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inga. Har inget bra bi
blotek.

4. Dålig bokvana?
Nej tror inte det
5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket
Män som hatar kvinnor (Ljudcd)

Flickan som lekte med elden (Ljudcd)

Luftslottet som sprängdes (Ljudcd)

6. Har du en läsplatta?
Nej och vill inte ha en
7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Det bror på... Jag kanske har 10 böcker just nu jag håller på och läser i men det kanske var 4 månader sen jag läste i endel så vart går gränserna?
8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Har inte hållt på så länge
9. Sämsta boken du läst i år?
Ingen;) Har inte läst någon än.
10. Bästa boken du läst i år?
Har inte läst någon alls.
11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Jag läser allt nästan. Utom Barn böcker och endel kärleksromaner.
12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Kriminalromaner, endel kärlek-
13. Kan du läsa på bussen?
Japp:)
14. Vilken är din favoritplats att läsa på?´
Soffan:D

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag lånar inte ut böcker faktiskt. Känner ingen som har mitt intresse.
16. Viker du hundöron i dina böcker?
NOOOOOOOOO!

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Nepp
18. I studierelaterade böcker då?
Ibland :/
19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska
20. Vad får dig att älska en bok?
En bra handling,karaktärer jag gillar,språk och uttryck.
21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Boken måste vara väldigt bra och jag måste veta vad personen gillar i fråga.
22. Favoritgenre?
Kriminalromaner!

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Fantasy tyvärr.
24. Favoritbiografi?
Har bara läst en så det får väl bli den. Det ska bli ett sant nöje att döda dig-Magdalena Graaf

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Tror faktiskt inte det..

Av Paula - 2 januari 2011 17:09

Hittade ett bok-formulär på bloggen http://crazyinbooks.blogg.se/ som de har gjort. Tänkte också fylla i den:=D


Var är din favoritplats att sitta/ligga på när du sitter?
Svar: Antagligen i en soffa men inte i sängen.
Vilken tid på dygnet läser du oftast (kvällen,morgonen, efter skolan m.m)
Svar: Eftermiddag eller hela dagarna

När började ditt stora läsintresse?
Svar: Väldigt länge har jag hållt på. Kan inte ge några exakta tidpunkter.

Tycker du att läsningen har underlättat för dig i skolan (alltså att du t.ex är bättre på svenska tack vare det).
Svar: Ja helt klart. Jag är mycket bättre på att skriva, stava och ordförrådet är gigantiskt


Vilket språk läser du helst på?
Svar: Bara svenska

Påverkas du av omslaget på en bok? Kan omslaget få dig att strunta i att läsa baksidan?

Svar: Nej. Jag läser alltid baksidan. Jag bryr mig inte alls om själva framsidan. Men titeln spelar stor roll.

Kan du avstå från att läsa en bok om texten är för liten?
Svar: Nej men böcker med förstor text.

Pocket eller inbunden?

Svar: Förut köpte jag alltid inbundna. Men pocket är billigare och smartare att ta med.

Äga boken själv eller låna?
Svar: Köpa. Har inte tillgång till ett bra biblotek.

Kärlek eller deckare?

Svar: Helt klart deckare 

Slutligen, vilken är din favoritbok?
Svar: Hypnotisören tror jag...

Ovido - Quiz & Flashcards