bokisan

Alla inlägg under maj 2011

Av Paula - 23 maj 2011 05:05

Igår läste jag ut den omtalade Tretton skäl varför.


Det kan inte spola tillbaka det förflutna. Enda sättet att få veta hemligheten är att trycka på play.

 

Clay Jensen är en vanlig, snäll kille.

När han en dag kommer hem och ser skokartongen med 7 kassetband i adresserat till honom. Banden kommer från Hannah Baker, Clays kärlek på avstånd som tog livet av sig. Hon berättar att om banden har hamnat hos en så är man en av 13 skäl varför hon tog sitt liv. Man får följa Hannahs liv. Massa små saker som läggs ihop till en sak för stor för att kunna bäras.

 

Boken är så bra. Man kan relatera till nästan alla karaktärer. Det känns verkligt, detta är helt klart något som skulle kunna hända i verkligheten eller något som faktiskt har gjort det. Man får sig alla fall en ordentlig tankeställare.

Av Paula - 23 maj 2011 04:49

Vad för bok har du läst mer än tre gånger och varför?
Varghonansklan av Maite Carranza  tror jag. De är så sjukt bra! tror inte det är många som läst den men om ni få tillfälle gör det!

 

 

Senaste boken du köpte?
Tretton skäl varför- Jay Asher

Senaste boken du lånade?
Systrar imellan - Kristin Hannah

 

Den bok du grät över senast?

Ängeln Johnny av Danielle Steel
Vilken bok brukar du har med dig överallt?

Den bok jag läser^^
Bästa boken du läste senast?

Någon isfolket och Tretton skäl varför.

 

Sämsta boken du läste senast?

 

Läser nästan inga böcker som är dåliga. Systrar imellan verkar inte vara den bästa men jag är inte så långt inkommen.

 

En bok som gett dig minnesvärd budskap?

 

Kommer inte på någon. Kanske andra boken i HON serien. Lita inte på någon.

 

Den boken du helst vill läsa just nu men inte gjort och varför?

Cirkeln och Gracling. Ska införskaffa mig Gracling idag. På engelska vågar va?;)

Cirkeln ska jag försöka få tag på.

Av Paula - 21 maj 2011 07:25

Igår så var jag en sväng på bokia, med ett presentkort i högsta hugg. Tänkte köpa tredje delen i HON serien. Men den fanns inte inne såklart. Men när man ser Tretton skäl varför i pocket version så kunde jag inte låta bli. Har velat läsa den boken sedan den kom. Och nu håller jag på.  Den är lite rörig med typsnitten och sådär men hittils skit bra rent utsagt.


Har ni läst denna?


 

Av Paula - 20 maj 2011 07:30

Har suttit och läst igenom lite gamla inlägg i en bra bokblogg. Då ser jag att förra året tipsade de om en av mina favoriter. Vilket ledde till att jag rusade upp för trappen och greppade boken. Så på rasterna sitter jag med en bok var så säkra på det! Nu ska Lars Kepler få hypnotisera mig de framtida timmarna!

 

Av Paula - 19 maj 2011 06:38

Hallå Hallå i boksnåret;)


Idag ska skolan vara så roliga att vi har LÄSDAG! Att sitta och läsa nästan hela dagen är väl ganska bra va?

Vi får ta med böcker, kuddar,filtar, fika m.m

Jag själv brukar ta med mig lite olika böcker. Idag har jag med mig:

Två Sagan om isfolket, Nytt liv på köpet Emma Granholm och Flickan som kallas Alice.


Så favorit serien och Favoritboken får visa sig ännu en gång på bloggen. Men jag har kört fast.


Har även läst ut en bok i skolan. Prinsessan av Wasa av Anna sparre. Ganska bra men rörigt. Tror det fanns tre eller fyra Anna i samma bok? Hade ingen aning om vem de menade stundtals.


          

Av Paula - 19 maj 2011 06:25

Bok jag inte trodde jag skulle gilla men gjorde det.


Känns som jag bara tjatar om samma böcker. Men sagan om isfolket. Kompisens mamma jag har fått lånat dem av har tjatat på mig att läsa dem och jag har tyckt de verkat jätte dåliga. Nu tackar jag henne enromt för att hon inte gav upp!


Vi tar dag 10 också nu när vi ändå är igång.:)

Favorit klassisk bok

Vi får väl säga att Kulla Gulla är en klassiker. Älskar historia. 1700-1800 är favoriter men när det dras in på början av 1900 är det också fantastiskt! Älskar åldern som ligger över de och veta hur de levde då. Så Kulla Gulla, Isfolket m.m.m.m är höga på mina listor!


Dag 11 också;)

Bok du hatar.

Jätte svårt. Hatar nästan inga böcker. Eller inga för jag kommer inte på en ända...

Hatar böcker som blir för Overkliga, och böcker där "Kärleken" tar överhand...




Av Paula - 18 maj 2011 07:25

Mest överskattad bok... Tror det blir Twillight serien. Jag har själv läst dem och älskade dem. Men nu i efterhand börjar jag undra vad som gjorde de så bra? Och vampyrfebern som kom med dem? Allting skulle vara med vampyrer... Självklart är det bra böcker men de är lite överskattade.


  Älska? Hata?

Av Paula - 3 maj 2011 17:58

Day 07 – Most underrated book


Mest underskattad bok. Just denna är svår. Får ta Flickan som kallas Alice igen. NI MÅSTE LÄSA DEN! Älskar verkligen den. Kristin Hannah har skrivit den.


Har skrivit om den här

Så nu får ni springa till biblan och låna den!;)

 

Ovido - Quiz & Flashcards